نسخ وزمینه -عبدالحسین مفتاح بکایی
درمورد زمینه نسخ گیلان نمیتوانم حرف خاصی بزنم چون اوضاع شبیه خوانی در گیلان طی پنجاه سال به این سوآنچنان با شتاب تصاعدی رو به نابودی بوده که هیچکس به این هنر فکر نمیکند چه رسدبه زمینه های آن حتی خود حقیر نیز اخیرا ازطریق این گروه وجناب موسوی عزیز بااین مقوله آشنا شدم ولی تااین حد میتوانم بگویم چون مکتبهای قدیم گیلان اکثرا توسط طالقانی ها اداره وتدریس میشد به نحوی که لفظ طالقانی ورد زبان همه بود دیگر اینکه یکی از شبیه خوانان گیلان که اصلیت طالقانی داشتند بانام زنده یاد علی اکبر سالاری به همراه فرزندان خود زنده یادان ابوالقاسم ابوالحسن محمدو دایره المعارف تعزیه گیلان رضا که خود یک گروه بودند شاید یکی از عاملین ورود نسخ طالقان که باید زمینه قزوین باشد در گیلان باشند ونیزمجلس خسرو جمشید یا همان جابلسا که خود دربچه خوانی درپایان مناجات میخوندیم ،،، با تولای تو ای سلطان دین،،آفتاب آسا شده میرعزا،،،،که همان موقع نیز برآیم جای سوال بود که جریان میرعزا چیست که الان متوجه شدم پس زمینه این مجلس میرعزاست یا نوحه فاطمه،،، شده میرماتم به اندوه وغمناک،،،باتوجه به مطالب فوق درگیلان احتمالا آزهمه نوع زمینه ها ویا تلفیقی از چند زمینه باید باشد که عرض کردم این یک فرض از حقیر هست سندیت نداشته وتحقیقی نیست.